Инж. Веселин Тодоров гостува в Made in Green по Bloomberg TV Bulgaria
Резкият скок в изграждането на фотоволтаични централи в България и засилващата се тенденция за тяхното внедряване в домовете и индустрията изкарва на преден план нуждата на бизнеса от подготвени кадри. Всяка една централа има своите специфики и персоналът трябва да е преминал през необходимото обучение. Това каза инж. Веселин Тодоров, председател и учредител на сдружение „Соларна академия България”, в предаването “Made in Green” с водеща Роселина Петкова.
По данни от 2020 г. около 190 ученика са завършили като “техник на ВЕИ”, но през 2021 г. те са по-малко заради затварянето на паралелки.
“Това е крайно недостатъчно – фирмите, които в момента се занимават с такава дейност са около 100-150. Това прави средно по един човек във фирма, който да се занимава с тази дейност, а същевременно заявените проекти, които се реализират в момента, са над 12 гигавата.”
Според Тодоров въвеждането на дуална форма на обучение ще помогне да се увеличи вниманието към този вид професия, а комбинирането на теория с практика по изграждането на реални проекти ще стимулира и повече ангажираност сред учениците. Заради липсата на кадри, бизнесът е готов дори да заплаща за участието на стажанти и ученици в подобни проекти, добави той.
„Соларна академия България” стимулира и адекватна преквалификацията на ел. техници към ВЕИ сектора, като според Тодоров, това не е много дълъг или сложен процес.
Трябва да се въведат стандарти за степента “техник на ВЕИ инсталации”, която да бъде отделна от квалификацията за ел. техник, смята Тодоров. Отделно трябва да се променят и регулациите за въвеждането в експлоатация на домашни и индустриални фотоволтаични централи, за да могат желаещите да направят това лесно и бързо, добави той.
В момента в България процесът на инсталация на фотоволтаик отнема около шест-осем месеца, като този голям период отказва инвеститорите и бави така нужното намаляване на сметките за електроенергия, каза Тодоров и посочи добрите практики в ЕС, където това отнема около месец.
От средата на 2021 г. се е увеличил интересът на бизнеса към фотоволтаиците, като при хранителни магазини тяхното въвеждане е довело да 30% намаляване на сметките за електричество, а при земеделски оранжерии – близо 90%.
Заедно с “Грийнпийс” и с подкрепата на Българска търговско-промишлена палата, „Соларна академия България” ще проведе хибридно събитие на 21 юни, на което да срещне средни училища и бизнеса в обмяна на опит и информация.
Целия разговор може да гледате във видеото в сайта на Bloomberg TV Bulgaria>>